دوره 21، شماره 69 - ( 6-1399 )                   جلد 21 شماره 69 صفحات 88-78 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nasiri Saghayesh R. Assessment of neurofeedback on the executive function of children with ADHD treated by methylphenidate. Zanko J Med Sci 2020; 21 (69) :78-88
URL: http://zanko.muk.ac.ir/article-1-509-fa.html
نصیری صغایش رقیه، نورآذر سید غلامرضا، امیری شاهرخ، طباطبایی سیدمحمود، حسین زاده سیده شقایق. اثر نوروفیدبک بر عملکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی- عدم تمرکز تحت درمان با متیل فنیدیت. مجله علوم پزشکی زانکو. 1399; 21 (69) :78-88

URL: http://zanko.muk.ac.ir/article-1-509-fa.html


چکیده:   (2655 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال نقص توجه-بیش فعالی از شایع­ترین اختلالات عصبی-رفتاری دوران کودکی است و سهم بزرگی از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار داده است. با توجه به پیشرفت علوم اعصاب شناختی و رفتار درمانی و شناخت-رفتار درمانی و تاثیر آن­ها در درمان بیماری­های روان­پزشکی، لزوم بهبودی هر چه سریع­تر این اختلال و توجه به علت عصبی-رفتاری بیماری و همچنین وجود مطالعات مختلف در زمینه ترکیب درمان دارویی و غیر دارویی، ما را برآن داشت که این پژوهش را انجام دهیم. هدف ما در این مطالعه بررسی اثر درمانی متیل فنیدیت به همراه نوروفیدبک روی عملکرد اجرایی کودکان مبتلا به اختلال بیش­فعالی در کلینیک­های تخصصی و فوق­تخصصی روان­پزشکی اطفال دانشگاه علوم پزشکی تبریز بود.
مواد و روش کار: مطالعه حاضر از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی سازی شده سه سو کور با طراحی دوبازویه موازی می­باشد. جامعه آماری را مراجعین مبتلا به به اختلال بیش فعالی-کمبود توجه-تکانشگری (ADHD) که به کلینیک­های تخصصی و فوق­تخصصی روان­پزشکی اطفال دانشگاه علوم پزشکی تبریز مراجعه کرده اند، تشکیل داده است. از بین مراجعینی که برای نخستین بار تشخیص ADHD را گرفته اند، 40 نفر را از بین صدها پرونده حائز شرایط با ایجاد توالی تصادفی یک در میان، در دو گروه درمانی (متیل فنیدیت و متیل فنیدبت با نوروفیدبک)جای داده شد. نمونه­ ها، یک بار ابتدای مطالعه و بار دیگر پس از اتمام دوره درمانی با پرسش­نامه­های کانرز والدین (Parent’s Conners)  و آزمـون عملکرد پیوستـه(CPT-2)  بررسی شـده و داده­های به دست آمـده با نـرم افـزار SPSS 19 و با در نظر گرفتـن P-Value< 0.05 توسط آنالیزگر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: در گروه متیل فنیدیت و متیل فنیدیت با نوروفیدبک بین قبل و بعد درمان تفاوت معنی­داری در کاهش علائم شاخص بیش فعالی، توجه/شناخت، تکانشگری/ نافرمانی کانرز و خطای ارتکاب، خطای حذف و زمان واکنش آزمون عملکرد پیوسته وجود دارد که میزان بهبود آن­ها به طور معنی­داری در گروه متیل فنیدیت با نوروفیدبک بالاتر است.
نتیجه گیری: نتایج نشان می­دهد که بیشترین فراوانی شرکت­کنندگان از نظر جنسی، مربوط به پسرها (34 پسر- 6 دختر)، و از نظر سطح تحصیلات به ترتیب ابتدایی، پیش دبستانی-آمادگی و در نهایت راهنمایی می­باشد. میانگین سنی شرکت­کنندگان 2/38±9/2 سال به دست آمد. همچنین پژوهش حاصل نشان داد که درمان متیل فنیدیت به همراه نوروفیدبک بهتر از درمان متیل فنیدیت در کاهش علائم بیش فعالی، نافرمانی/ تکانشگری، عدم توجه/ شناخت، بهبود عملکرد اجرایی (بهبود خطای حذف، خطای ارتکاب و زمان واکنش) کودکان مبتلا به بیش فعالی- کمبود توجه موثر است.
متن کامل [PDF 456 kb]   (669 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/1/17 | پذیرش: 1399/3/12 | انتشار الکترونیک: 1399/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی زانکو می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Zanko Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb