زمینه و هدف: سیاهه تنظیم هیجانی (
ERC) کودکان، یک مقیاس 24 گویهای است که تنظیم هیجانی کودکان را میسنجد، اما تا کنون ویژگیهای روانسنجی آن در ایران بر روی کودکان پیش دبستانی مورد مطالعه قرار نگرفته است
. هدف پژوهش حاضر بررسی ساختار عاملی و ویژگی های روانسنجی
ERC در کودکان پیشدبستانی شهر تهران بود.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی است. در پژوهش حاضر جهت بررسی ساختار عاملی از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. روایی همگرا و واگرا نیز از طریق بررسی همبستگی آن با فهرست رفتاری کودک آخنباخ (
CBCL) بررسی شد. 150 کودک 5-4 ساله پیش دبستانی شهر تهران با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ها با استفاده از
SPSS نسخه 25 و نرم افزار لیزرل نسخه 8/8 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: تحلیل عاملی اکتشافی، دو عامل بیثباتی/ منفی گرایی و تنظیم هیجانی انطباقی را آشکار کرد که این دو عامل در مجموع 90/63 درصد از واریانس کل مقیاس را تبیین کردند. نتایج تحلیل عاملی تائیدی نیز برازش خوبی برای مدل نشان داد. زیرمقیاس تنظیم هیجان انطباقی با مؤلفههای
CBCL رابطه ی منفی معنادار و زیرمقیاس بی ثباتی/منفی گرایی با مؤلفه های
CBCL رابطه ی مثبت معنادار نشان داد.
نتیجهگیری: مطالعهی حاضر ساختار دو عاملی
ERC را تائید میکند و شواهد جدیدی به منظور پایایی و اعتبار آن و استفاده از آن برای ارزیابی تنظیم هیجانی در کودکان پیشدبستانی ایرانی، به دست میدهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/4/6 | پذیرش: 1400/10/17 | انتشار الکترونیک: 1400/9/28