Aghili M, Hasani R. The effectiveness of mindfulness-based therapy on rumination and worry in Shahed high school students of Minoodasht city in 2019. Zanko J Med Sci 2022; 23 (77) :16-26
URL:
http://zanko.muk.ac.ir/article-1-610-fa.html
عقیلی سید مجتبی، حسنی رضا. اثربخشی درمان مبتنی بر ذهنآگاهی بر نشخوار فکری و نگرانی در دانشآموزان دبیرستانهای شاهد شهرستان مینودشت در سال 1398. مجله علوم پزشکی زانکو 1401; 23 (77) :26-16
URL: http://zanko.muk.ac.ir/article-1-610-fa.html
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، ایران
چکیده: (431 مشاهده)
زمینه و هدف: در هر جامعهای دانشآموزان به عنوان یکی از ارکان اساسی نظام آموزشی آن جامعه نقش منحصر به فرد و تعیینکنندهای در نیل به اهداف و کمال آن جامعه دارا میباشند. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر ذهنآگاهی بر نشخوار فکری و نگرانی در دانشآموزان دبیرستانهای شاهد شهرستان مینودشت در سال 1398 انجام شد.
مواد و روشکار: این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر دبیرستانهای شاهد متوسطه اول شهرستان مینودشت در سال تحصیلی 1398-1397 بود. حجم نمونه 40 نفر از دانش آموزان پسر که بهصورت در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 20 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت هشت جلسه تحت درمان ذهنآگاهی قرار گرفتند و گروه گواه هیچگونه مداخلهی درمانی دریافت نکرد. جهت جمعآوری داده ها از پرسشنامه های نشخوار فکری نالن هوکسما و مارو (RRS)، پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا (PSWQ) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آنالیز کوواریانس چندمتغیره با نرمافزار SPSS نسخه 21 استفاده شد.
یافتهها: میانگین نمره نشخوار فکری دانشآموزان قبل از آموزش ذهنآگاهی 55/52±4/13بود که بعد از اجرای این آموزش به 72/47±61/4 رسید. میانگین نمرات نگرانی دانشآموزان قبل از آموزش ذهنآگاهی 56/60±2/08 بود که در پسآزمون به 51/60±3/16رسید. این اختلاف از نظر آماری معنادار بود (0/002-Value=).
بحث و نتیجه گیری: نتایج بهدست آمده نشان داد که رویکرد ذهنآگاهی در کاهش نشخوار فکری و نگرانی دانشآموزان موثر بوده است.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1401/1/30 | پذیرش: 1401/5/19 | انتشار الکترونیک: 1401/5/10